Ik reisde rond St. Patrick’s Day en terwijl ik aan het eten was en van Ierse muziek genoot, zag ik een promotioneel T-shirt voor Guinness-bier dat de vakantie aankondigde. Het was een heel stijlvol T-shirt, maar het was de slogan waar ik het meest van hield. Het leest:
Vier het zoals je het meent.
Sindsdien krijg ik die zin niet meer uit mijn hoofd.
Leidinggevenden van organisaties denken veel na over vieringen. Misschien niet het type waar Guinness aan dacht met die slogan, maar ze denken er zeker aan. Ze denken na over wat, wanneer, waar en hoe ze het gaan vieren. Soms hebben ze het bij het rechte eind. Maar veel te vaak doen ze dat niet.
Vieringen zijn belangrijk, maar nog belangrijker is het op de juiste manier omgaan met vieringen.
Van de vier bovengenoemde punten (wat, wanneer, waar en hoe te vieren), wat te vieren en hoe het te vieren, zijn de belangrijkste voor u om te overwegen. Maar laten we eerst beginnen met een onderliggend principe – waarom in de eerste plaats vieren.
Waarom vieren? Overweeg het onderliggende doel
Er zijn minstens drie goede redenen om feest te vieren in uw organisatie:
resultaten en inspanningen te herdenken.
prestaties en bijdragen van mensen te erkennen.
Veel geld verdient in het casino
mensen te waarderen.
Als je over deze doelen nadenkt, vooral in een organisatorische context, wordt het gemakkelijker om na te denken over wanneer je het moet vieren.
Maar voordat we daar specifieker over worden, denk eens aan de laatste vijf keer dat je een viering hebt georganiseerd of eraan hebt deelgenomen, en wat de uitgesproken doelen waren. En, misschien nog belangrijker, wat zijn de situaties waarin je dat niet had gevierd, met behulp van de bovenstaande doeleinden, je zou kunnen hebben?
Wanneer te vieren – Overweeg uw redenen
Lees meer over een willekeurig boek over teambuilding, medewerkersbetrokkenheid of projectmanagement en je zult lezen dat feesten belangrijk is. Je kunt gemakkelijk lijsten vinden met redenen om te vieren, die meestal dingen bevatten als:
Vier het wanneer je . . .
Doel behalen.
Een mijlpaal behalen.
Krijg een grote klant.
Een nieuw product uitbrengen.
Een prijs winnen.
Dit zijn waarschijnlijk voor de hand liggende tijden om te vieren (deels omdat zoveel experts ons eraan hebben herinnerd). De meeste organisaties doen iets bij dit soort ‘grote prestaties’. En toch, als je kijkt naar het hierboven genoemde doel, zijn er zoveel andere situaties waarin je het zou kunnen vieren. Wat als je het viert wanneer:
Hebben mensen buitengewoon hard gewerkt?
Mensen blij maken met een klant?
Mensen leefden uw organisatiewaarden op een unieke of belangrijke manier?
Mensen verdienden dank?
Hebben mensen een mijlpaal bereikt, ook al is het project nog niet af?
Elk van deze lijsten kan langer zijn, maar let op een essentieel verschil. De eerste lijst gaat over voltooiing en succes, de tweede over mensen. De eerste lijst is de voor de hand liggende tijden om te vieren; de tweede lijst is misschien meer een verrassing en heeft een grotere betekenis voor degenen die worden gevierd.
Succesvolle vieringen vinden deels plaats wanneer u om de juiste redenen viert, en wanneer die redenen volkomen duidelijk zijn voor degenen die bij de viering betrokken zijn.